طرز تهیه خرما بریز

طرز تهیه خرما بریز

خرما از جمله میوه‌های شیرین، خوشمزه و پرخاصیتی می باشد که به دستان طبیعت در اختیار ما قرار گرفته است؛ البته خرما، نقشی فراتر از یک میوه ساده ایفا کرده و برای تهیه انواع شیرینی و دسر با خرما مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال در این مقاله، طرز تهیه خرما بریز را بیان خواهیم کرد.

خرما بریز، یکی از شیرینی‌های سنتی کرمان است که به معنای خرما برشته بوده و به حلوای کرمانی نیز مشهور می‌باشد اما توجه داشته باشید که طرز تهیه آن با حلوای خرما متفاوت است. این شیرینی، بدون شکر تهیه شده و بسیار خوش عطر و طعم است؛ به همین دلیل توصیه می‌کنیم، آموزش تهیه آن را از دست ندهید.

طرز تهیه خرما بریز با روشی تازه

طرز تهیه خرما بریز با روشی تازه

روش‌های مختلفی برای تهیه خرما بریز کرمانی وجود دارد. در واقع یکی از امتیازات این دسر آن است که بسته به ذائقه خود می‌توانید، مواد آن را کم و زیاد کنید. مزیت دیگر خرما بریز، امکان تهیه آن در زمانی کوتاه است. آماده سازی مواد اولیه این خوراکی، حدود 10 دقیقه طول می‌کشد و کل زمان تهیه آن تقریباً به 20 دقیقه می‌رسد.

مواد لازم

مواد اصلی تهیه خرما بریز عبارتند از:

  • آرد گندم: 1 پیمانه
  • خرما: 1 پیمانه
  • پودر گشنیز: 1 قاشق چایخوری
  • روغن: 3/1 پیمانه
  • رازیانه: 1 قاشق چایخوری
  • دارچین: 1 قاشق چایخوری
  • پودر هل: 1 قاشق چایخوری
  • گلاب: 5 یا 6 قاشق غذاخوری
  • زعفران آب کرده (دلخواه): 1 قاشق چایخوری

مراحل پخت

برای تهیه یک خرما بریز خوشمزه باید مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله 1

هسته خرما را جدا کرده و آن را چرخ کنید تا خمیری یکدست به دست آید. در صورت تمایل می‌توان پوست خرما را جدا کرد. برای نرم شدن خرما نیز می‌توان از مقداری آب استفاده نمود.

مرحله 2

آرد گندم را در ماهیتانه مناسب ریخته، بر روی شعله کم تفت دهید تا طعم خامی آرد کاملاً گرفته شود، رنگ آن طلایی شده و ظاهری شبیه به آرد نخودچی پیدا کند.

مرحله 3

اجازه دهید، آرد گندم بوداده، فقط کمی از دما بیفتد؛ سپس آن را الک کنید؛ تا گلوله گلوله نشود.

مرحله 4

خرما را کمی در روغن تفت دهید؛ سپس ادویه‌ها را اضافه نموده و بعد از افزودن مقدار کمی آرد، مخلوط را به خوبی ورز دهید. گلاب را نیز اضافه کنید.

مرحله 5

آرد را کم کم به مواد اضافه کنید، ورز دهید، تا حلوایی یکدست به دست آید.

مرحله 6

حلوا را سینی یا ظرف سیلیکونی ریخته، به صوت یکدست پهن کنید و به مدت 2 ساعت در یخچال قرار دهید. پس از آن می‌توانید، خرما بریز را به شکل دلخواه برش بزنید.

چند نکته درباره تهیه خرما بریز

  1. اگر ذائقه شما طعم شیرینی زیاد را نمی‌پسندد، می‌توانید، به دلخواه خود مقدار آرد را بیشتر و میزان خرما را کمتر کنید. البته مقدار آرد تا حدودی به میزان چسبندگی خرما نیز بستگی دارد.
  2. امکان تهیه خرما بریز، بدون استفاده از روغن نیز وجود دارد. می‌توانید، به جای تفت دادن خرما در روغن، فقط مقدار کمی شربت و روغن برای ورز دادن راحت حلوا و نرم شدن آن استفاده کنید.
  3. خرما بریز، بافت نسبتاً شکننده‌ای دارد. اگر شکل ظاهری حلوا برایتان مهم است، پس از برش زدن آن در سینی، ترکیب را بین 1 تا 2 ساعت در فریزر قرار داده و سپس تکه‌های برش خورده یا قالب زده شده را جدا کنید.
  4. خرما بریز را می‌توان با استفاده از پودر پسته، گردو، خلال بادام یا پودر نارگیل تزئین کرد. می‌توانید، پودر پسته یا سایر مغزها را در کف قالب قرار داده و سپس حلوا را بر روی آن پهن کنید و یا در مرحله آخر و برای رویه دسر از پسته، گردو و بادام استفاده نمایید.

تهیه خرما بریز با کره و پودر کاکائو

تهیه خرما بریز با کره و پودر کاکائو

به طور کلی برای تهیه خرما بریز می‌توان به جای روغن از کره استفاده کرد. در به کار بردن کاکائو باید گفت، اگر طعم کاکائو را دوست دارید، یا می‌خواهید، رنگ حلوایتان تیره‌تر باشد، مقداری کره (حدود 100 گرم) را در ماهیتابه، ریخته و بین 2 تا 3 قاشق سوپ‌خوری پودر کاکائو به آن اضافه کنید. دارچین و سایر ادویه‌ها را نیز اضافه نموده، هم بزنید و با کره مخلوط کنید.

می‌توان بلافاصله خرمای چرخ شده را اضافه کرد. تفت دادن زیاد لازم نیست. همین که خرما، مقداری گرم شود، کافی است. در نهایت باید آرد تفت داده شده را به مخلوط اضافه کرد و ورز داد.

تهیه خرما بریز با کنجد بوداده و گردو

یکی از بهترین روش‌های تهیه خرما بریز به این صورت است که ابتدا مقدار کمی آرد تفت داده شده را به خرمای چرخ شده‌ای که کاملاً نرم است و حالت خمیری دارد، اضافه می‌کنیم. سپس مقدار کمی شربت آب قند و روغن می‌زنیم؛ بین 2 تا 3 قاشق کنجد بوداده اضافه نموده و به خوبی ورز می‌دهیم.

در مرحله بعد، بقیه آرد بوداده را کم کم اضافه کرده و حلوای خمیری را ورز می‌دهیم. افزودن تدریجی آرد، مانع سفت شدن حلوا می‌شود.

بعد از آماده شدن حلوا، آن را به شکل گلوله‌های گردویی درست کرده و در بخش میانی آن تکه‌های گردو قرار می‌دهیم؛ سپس گلوله‌ها حلوایی را در پودر پسته می‌غلطانیم و در ظرف سرو قرار می‌دهیم. برای تزئین بیشتر حلوا می‌توان تکه‌ای گردو یا بادام را بر روی گلوله‌ها قرار داد.

خواص خرما بریز

خرما بریز، طبع گرمی دارد، خواص خرما و ادویه‌های به کار رفته را در خود گرد آورده است. برای آشنایی با ارزش غذایی خرما و خوراکی‌های تهیه شده با آن می‌توانید، از سایر مقالات سایت کمک بگیرید. در ادامه به برخی از فواید مصرف این شیرینی سنتی کرمانی اشاره می‌کنیم.

  • کمک به سلامت استخوان‌ها
  • انرژی زا
  • پیشگیری و درمان کم خونی
  • تقویت مغز
  • پیشگیری و درمان ریزش مو
  • تنظیم فشار خون و سلامت قلب
  • ضد سرطان

خرما بریز برای ماه رمضان

خرما یکی از پرمصرف‌ترین مواد غذایی ماه مبارک رمضان است که خوردن آن انرژی را به بدن بازمی گرداند. همچنین خرما در ماه رمضان فواید بسیار زیادی به خصوص در وعده افطار دارد. اغلب ما در وعده افطار از خرما مضافتی استفاده می کنیم، حال اگر این خرما با مغزدانه‌ها و ادویه‌جاتی مانند هل و دارچین، ترکیب شود، یک غذای کامل محسوب می‌گردد.

می‌توان گفت که مصرف مقدار کمی خرما بریز در زمان افطار، انرژی از دست رفته بدن راتأمین کرده، مواد مغذی لازم را به آن می‌رساند. بنابراین از پرخوری در زمان افطار جلوگیری می‌شود.

بهترین خرما برای تهیه خرما بریز

بهترین خرما برای تهیه خرما بریز

هر چند که از همه ارقام خرما می‌توان برای تهیه خرما بریز استفاده کرد؛ اما توصیه می‌شود، خرماهایی را به کار ببرید که شیره کمتری داشته باشند. ما دو نمونه از این خرماها را معرفی کرده‌ایم.

خرما کبکاب

نوعی خرمای درشت و قهوه‌ای رنگ که ظاهری شبیه به رطب داشته و بیشتر در استان‌های خوزستان و بوشهر تولید می‌شود. این خرما، نرم، خوش بافت و مرطوب است.

خرما خاصویی

خرمایی بسیار شیرین و خوشمزه با ظاهری شبیه به بامیه است. رنگ خرما خاصویی به قرمز یا نارنجی می‌گراید؛ نسبتاً ریز و گرد بوده و طبع آن گرم و خشک است.

سخن پایانی

با توجه به این مقاله می توان گفت خرما بریز یک دسر لذیذ و در عین حال اصیل به حساب می آید که خاستگاه آن کرمان می باشد پس برای یک بار هم که شده با استفاده از طرز تهیه خرما بریز این دسر را تهیه کرده و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید. همچنین در سایت اصل بم می توانید علاوه بر تهیه خرمای مرغوب از طرز تهیه دسر های دیگری همچون رنگینک خرما و خرما توپی استفاده کنید.

فهرست مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *